ПРАВИЛА ПОНАШАЊА У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ "ВУК КАРАЏИЋ" БАЧ

                                                                                                           
На основу члана  119. став 1. тачка 1) , а у вези са чланом 109. став 3. Закона о основама система образовања и васпитања ("Сл. гласник РС", бр. 88/2017, 27/2018 – др. закон, 6/2020 и 129/2021- даље: Закон) и члана 69. став 1.  тачка 1) Статута Основне школе „Вук Караџић“ Бач, број 89/1-2021  од 28.03.2021.године , Школски одбор, на седници одржаној дана  01.06.2023. године, донео је:
 
 
ПРАВИЛА ПОНАШАЊА
У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ "ВУК КАРАЏИЋ" БАЧ
 
I ОПШТЕ ОДРЕДБЕ
Члан 1.
Правилима понашања  у Основној школи „Вук Караџић“ Бач (у даљем тексту: Школа):

  1. утврђују се основна правила понашања у Школи
  2. уређују се међусобни односи ученика, запослених, родитеља ученика, односно других законских заступника  и других лица, чиме се негују односи разумеања, уважавања и развијања позитивне атмосфере у Школи и
  3. ближе уређују обавезе и одговорности ученика, запослених у Школи, родитеља ученика, односно других законских заступника и других лица  која користе услуге школе 
Члан 2.
У Школи се негују односи међусобног разумевања и уважавања личности ученика, запослених и родитеља, односно других законских заступника
У циљу постизања законом прописаних принципа и циљева образовања и васпитања ученика и подизања и очувања угледа Школе,  запослени су обавезни да својим радом и укупним понашањем доприносе развијању позитивне атмосфере у Школи .
Члан 3.
 
Поштовањем и применом ових правила и одговарајућом организацијом рада школе обезбеђује се несметано одвијање образовно- васпитне делатности школе, повећана безбедност ученика, очување школске имовине, општа и радна дисциплина и доприноси се бољем успеху ученика, угледу школе и стварају основе за боље и савременије услове рада.
 
Члан 4.
Лица која обављају образовно-васпитни рад и друга лица запослена у школи нарочито ће промовисати једнакост међу свим ученицима и активно се супротстављати свим врстама дискриминације и насиља.
 
Забрана дискриминације
 
                                                                        Члан 5.
У Школи су забрањене дискриминација и дискриминаторско поступање којим се на непосредан или посредан, отворен или прикривен начин неоправдано прави разлика или неједнако поступа, односно врши пропуштање (искључивање, ограничавање или давање првенства) у односу на лице или групе лица, као и на чланове њихових породица или њима блиска лица на отворен или прикривен начин, а који се заснива на раси, боји коже, прецима, држављанству, статусу мигранта, односно расељеног лица, националној припадности или етничком пореклу, језику, верским или политичким убеђењима, полу, родном идентитету, сексуалној оријентацији, имовном стању, социјалном и културном пореклу, рођењу, генетским особеностима, здравственом стању, сметњи у развоју и инвалидитету, брачном и породичном статусу, осуђиваности, старосном добу, изгледу, чланству у политичким, синдикалним и другим организацијама и другим стварним,
односно претпостављеним личним својствима, као и по другим основима утврђеним законом којим се прописује забрана дискриминације.
Не сматрају се дискриминацијом посебне мере уведене ради постизања пуне равноправности, заштите и напретка лица, односно групе лица која се налазе у неједнаком положају.
 
Члан 6.
Школа је дужна да предузме све мере прописане Законом када се посумња или утврди дискриминаторно понашање у Школи.
Ближе критеријуме за препознавање облика дискриминације од стране запосленог, детета, ученика, одраслог, родитеља односно другог законског заступника или трећег лица у Школи заједнички прописују министар и министар надлежан за људска и мањинска права.
Поступање Школе када се посумња или утврди дискриминаторно понашање, начине спровођења превентивних и интервентних активности, обавезе и одговорности запосленог, детета, ученика, одраслог, родитеља односно другог законског заступника, трећег лица у Школи, органа и тела Школе и друга питања од значаја за заштиту од дискриминације, прописује министар.
 
Забрана насиља, злостављања и занемаривања
Члан 7.
У Школи је забрањено физичко, психичко, социјално, сексуално, дигитално и свако друго насиље, злостављање и занемаривање запосленог, ученика,  родитеља односно другог законског заступника или трећег лица у Школи.
Повреде забране из става 1. овог члана, које запослени учини према другом запосленом у Школи, уређују се Законом.
Под насиљем и злостављањем подразумева се сваки облик једанпут учињеног, односно понављаног вербалног или невербалног понашања које има за последицу стварно или потенцијално угрожавање здравља, развоја и достојанства личности  ученика Занемаривање и немарно поступање представља пропуштање Школе или запосленог да обезбеди услове за правилан развој  ученика.
Школа је дужна да одмах поднесе пријаву надлежном органу ако се код  ученика или одраслог примете знаци насиља, злостављања или занемаривања.
Под физичким насиљем, у смислу Закона, сматра се: физичко кажњавање  ученика или одраслог од стране запосленог, родитеља односно другог законског заступника или трећег лица у Школи; свако понашање које може да доведе до стварног или потенцијалног телесног повређивања  ученика, одраслог или запосленог; насилно понашање запосленог према  ученику или одраслом, као и ученика и одраслог према другом ученику, одраслом или запосленом.
Под психичким насиљем, у смислу Закона, сматра се понашање које доводи до тренутног или трајног угрожавања психичког и емоционалног здравља и достојанства.
Под социјалним насиљем, у смислу Закона, сматра се искључивање  ученика и одраслог из групе вршњака и различитих облика активности Школе.
Под сексуалним насиљем и злостављањем, у смислу Закона, сматра се понашање којим се ученик сексуално узнемирава, наводи или приморава на учешће у сексуалним активностима које не жели, не схвата или за које није развојно дорастао или се користи за проституцију, порнографију и друге облике сексуалне експлоатације.
Под дигиталним насиљем и злостављањем, у смислу Закона, сматра се злоупотреба информационо-комуникационих технологија која може да има за последицу повреду друге личности и угрожавање достојанства и остварује се слањем порука електронском поштом, СМС-ом, ММС-ом, путем веб-сајта, четовањем, укључивањем у форуме, социјалне мреже и другим облицима дигиталне комуникације.
 
Члан 8.
Школа је дужна да надлежном органу пријави сваки облик  дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања у Школи почињен од стране родитеља, односно другог законског заступника или трећег лица у Школи.
Протокол поступања у Школи у одговору на насиље и злостављање, садржај и начине спровођења превентивних и интервентних активности, услове и начине за процену ризика и начине заштите од насиља, злостављања и занемаривања прописује министар.
Ближе услове о начинима препознавања невербалних облика злостављања деце и ученика од стране запосленог за време неге, одмора, рекреације и других облика васпитно-образовног рада, прописује министар.
 
Посебни протокол за заштиту деце и ученика од насиља, злостављња и занемаривања у образовно-васпитним установама
 
Члан 9.
Поступање у школи као одговор на насиље и злостављање спроводи се према Посебнмм протоколу  за заштиту деце и ученика од насиља, злостављања и занемаривања у образовно васпитним установама (у даљем тексту: Посебни протокол) који је објавило Министарство просвете Републике Србије (у складу с а међународним документом Конвенција о правима детета и документима које је  усвојила Влада Републике Србије – Национални план акције за децу у Општи протокол за заштиту деце о злостављања и занемаривања) дефинишу се процедуре у школи у договору на насиље и злостављање,садржај и начини спровођења превентивних и интервентивних активности, услови и начини за процену ризика, као и начини заштите од насиља, злостављања и занемаривања и прецизирана улога свих који су укључени у животу и раду образовно васпитне установе.
Посебни протокол је обавезујући за све који учествују у животу и раду школе и намењен је ученицима, наставнцима, директорима, стручним сарадницима, помоћном и административном особљу, родитељима, односно другим законским заступницима и представницима локалне самоуправе.
Сви субјекти који учествују у животу и раду школе дужни су да креирају климу у којој се учи, развија и негује култура понашања и уважавања личности, не толерише насиље, не чути у вези са насиљем, развија одговорност свих и којом се сви који имају сазнање о насиљу обавезују на поступање.
Препознавање невербалних облика злостављања ученика од стране запосленог за време неге, одмора и рекреације и других облика васпитно-образовног рада врши се на основу ближих услова које прописује министар задужен за област образовања.
 
Забрана понашања које вређа углед, част или достојанство
 
Члан 10.
Забрањено је свако понашање запосленог према детету, ученику и одраслом; детета, ученика и одраслог према запосленом; родитеља, односно другог законског заступника или трећег лица према запосленом; запосленог према родитељу, односно другом законском заступнику; детета, ученика и одраслог према другом детету, ученику или одраслом, којим се вређа углед, част или достојанство.
Директор установе дужан је да у року од три дана од дана сазнања за повреду забране из става 1. овог члана предузме одговарајуће активности и мере у оквиру надлежности установе.
Ближе услове о начинима препознавања понашања којима се вређа углед, част или достојанство у установи, заједнички прописују министар и министар надлежан за људска и мањинска права.
Поступање установе када се посумња или утврди вређање угледа, части или достојанства, начине спровођења превентивних и интервентних активности, услове и начине за процену ризика, начине заштите и друга питања од значаја за заштиту, прописује министар.
 
Забрана страначког организовања и деловања
 
Члан 11.
У школи је забрањено страначко организовање и деловање и коришћење простора установе у те сврхе.
У школи није дозвољено деловање секти.
 
Члан 12.
У школи је забрањен сваки облик насиља и злостављања,вређања, страначког организовања, деловања секти из члана 6,7 и 8. ових Правила од стране ученика, његовог родитеља, односно старатеља или одраслог, над наставником, стручним сарадником или другим запосленим.
Због повреде забране из става 1. овог члана против родитеља,односно другог законског заступника ученика покреће се прекршајни,односно кривични поступак.
 
Права ученика
Члан 13.
Права ученика остварују се у складу са потврђеним међународним уговорима, Законом о основама система образовања и васпитања и посебним законима, а школа, односно сви запослени дужни су да обезбеде њихово остваривање, а нарочито право на:
1) квалитетан образовно-васпитни рад који обезбеђује остваривање принципа и циљева из чл. 7. и 8. Закона о основама система образовања и васпитања;
2) уважавање личности;
3) подршку за свестрани развој личности, подршку за посебно исказане таленте и њихову афирмацију;
4) заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања;
5) благовремену и потпуну информацију о питањима од значаја за образовање и васпитање;
6) информације о правима и обавезама;
7) учествовање у раду органа школе, у складу са овим и посебним законом;
8) слободу удруживања у различите групе, клубове и организовање
ученичког парламента;
9) јавност и образложење оцене и подношење приговора на оцену и испит;
10) покретање иницијативе за преиспитивање одговорности учесника у образовно-васпитном процесу уколико права из. тачке. 1)-9) овог члана нису остварена;
11) заштиту и правично поступање установе према детету и ученику;
12) друга права у области образовања и васпитања, у складу са законом.
 
Школа је дужна да обезбеди све услове за остваривање права ученика из става 1. овог члана.
Ученик, родитељ, односно други законски заступник детета и ученика може да поднесе  пријаву директору установе у случају повреде права из става 1. овог члана или непримереног понашања запослених према детету и ученику, у складу са општим актом установе, у року од осам дана од дана сазнања о повреди права.
Директор је дужан да пријаву из ст. 3. и 4. овог члана размотри и да, уз консултацију са учеником и родитељем, односно другим законским заступником детета и ученика, као и запосленим одлучи и предузме одговарајуће мере, у року од осам дана од дана пријема пријаве.
Запослени у Школи дужан је да одмах по сазнању, а најкасније наредног радног дана, пријави директору кршење права  ученика.
Под пријавом наведеном у претходним ставовима сматра  се пријава коју у писaној форми достави Школи ученик, родитељ, односно други законски заступник, наставник или запослени.
 
                                                                        Члан 14.
Ради утврђивања да ли је неко право ученика нарушено,  по пријави  директор спроводи следећи посутупак:
  • Уколико се пријава  односи на неког запосленог у школи, прибавља писану изјаву запосленог о наводима из пријаве,
  • обавља разговор са родитиљем, односно учеником, прибавља писану изјаву одељењског старешине из којег је ученик чије је право нарушено,
  • може да прибави мишљење одељењске заједнице одељења ученика који је поднео пријаву, других ученика или других запослених ако процени да је важно за утврђивање чињеница из пријаве а при том неће угрозити права ученика и запосленог,
  • обавља разговор са сведоцима ако су они наведени у пријави или се посредно могу утврдити,
  • прибавља мишљење школског  педагога
 
Након спроведеног поступка директор ће одлучити да ли је потребно предузети одговарјуће мере и пријаву закључком одбацити или покренути одговарајући поступак.
 
Члан 15.
У остваривању својих права ученик не сме да угрожава друге у остваривању права, било да су то други ученици или запослени у Школи.
 
                                                                        Члан 16.
Школа похваљује ученика за њихов допринос у остваривању боље дисциплине на часу, за развијање међуљудских односа ученика базираних на узајамном разумевању и сарадњи у одељењу или ван одељења, као и за развијање бољих међуљудских односа са другим ученицима, запосленима и трећим лицима.
Ученику који постиже изузетне резултате у образовно васпитном раду школа похваљује и награђује у складу са Правилником о похваљивању и награђивању ученика.
 
 
II ОПШТА ПРАВИЛА У ШКОЛИ
 
                                                                        Члан 17.
  1. Међусобни односи свих субјеката Школе треба да буду засновани на узајамном поштовању, разумевању и сарадњи у остваривању васпитне улоге Школе
  2. Подразумева се културно поздрављање и отпоздрављање, адекватно ословљавање и учтиво обраћање.
  3. Ми нисмо на супротним странама и сви имамо своју одговорност
  4. Сви имамо право на поштовање личности, поштовање туђе приватности, уважавање националне и верске припадности, поштовање индивидуалних интелектуалних снага и ставова, мишљења и интересовања
  5. Забрањено је насиље било које врсте
  6. Забрањено је омаловажавање и дискриминација било које врсте
  7. Забрањено је коришћење опојних средстава и алкохола
  8. Забрањено је пушење у згради школе
  9. Сви имају право на благовремену и потпуну инормацију
  10. Сви подлежу правилима облачења
  11. Употребе мобилних телефона у приватне сврхе није дозвољена за време наставе  
  12. Недопустив је било који вид уцењивања, корупције и подмићивања
  13. Школска имовина је имовина свих нас, нико нема право да уништава или отуђује нечију или школску имовину
  14. Нико не сме да осваривањем својих права угрожава друге у остваривању њихових права.
 
Почетак и завршетак наставе
 
Члан 18.
Почетак и завршетак часа, као и време улажења у школску згрaду и учионице објављује се звоњењем, према утврђеном распореду:
Ученици имају право на велики одмор и мале одморе између наставних часова.
Мали одмор траје пет минута. За време малих одмора ученици не напуштају зграду. Велики одмор (између другог и трећег часа) траје  20 минута. За време великог одмора ученици обављају ужину и  проводе га, под надзором дежурног наставника,   на платоу школе,   испред улаза у школску зграду, који је за њих , сходно узрасту, одређен.
За време одмора ученици су дужни да одржавају дисциплину и да чувају школску имовину.
 
III ПРАВИЛА ПОНАШАЊА УЧЕНИКА
 
Обавезе ученика
                                                            Члан 19.
 
Ученик има обавезу да:
1) редовно похађа наставу и извршава школске обавезе;
2) поштује правила понашања у школи, одлуке директора и органа школе;
3) ради на усвајању знања, вештина и ставова утврђених школским програмом, прати сопствени напредак и извештава о томе наставнике и родитеље, односно друге законске заступнике;
4) не омета извођење наставе и не напушта час без претходног одобрења наставника;
5) поштује личност других ученика, наставника и осталих запослених у школи;
6) чува имовину школе и чистоћу и естетски изглед школских просторија У
остваривању својих права ученик не сме да угрожава друге у остваривању права.
7) чува имовину школе и чистоћу и естетски изглед школских просторија; , као и имовину других организација за време посета или извођења дела програма образовно-васпитног рада ван школе
8) стара се о очувању животне средине и понаша у складу са правилима еколошке етике.
9) да не закашњава на наставу и друге облике образовно-васпитног рада;
10) да се пристојно понаша према другим ученицима, запосленима у школи, родитељима ученика и трећим лицима и да се за решавање проблема у односима са другим ученицима, наставницима, родитељима ученика или трећим лицима обрати дежурном наставнику или одељењском старешини, а по потреби и другим лицима запосленим у школи;
11) да у поступку оцењивања покаже своје стварно знање без коришћења различитих облика преписивања и других недозвољених облика помоћи;
12) долази у школу најкасније 5 минута пре почетка часа, а после знака за почетак наставе да се налази на свом радном месту, спреман за почетак часа;
13) да поштује правила облачења
14) да води рачуна о својим одевним предметима, прибору и опреми, односно личним стварима, а посебно за време трајања школских одмора;
 
Долазак у Школу
                                                            Члан  20.
Ради уласка у школу и изласка из Школе,ученици користе, сходно узрасту, за њих  одређене   ученичке улазе
Улазак, излазак и кретање у згради школе, ученици су дужни обавити у реду и миру.
Ученици при уласку у школу и током дана поздрављају све запослене у школи приликом првог сусрета.
Ученици своје другове и другарице у учионици поздрављају на одговарајући начин примерен школи.
Речник који користе ученици у школи или школском простору, мора бити примерен месту и особи са којом комуницирају (без псовки, погрдних израза и сл.)
 
                                                         Члан 21.
Пет минута пре почетка наставе ученици су у обавези да буду у својим учионицама, у складу са распоредом часова, и да мирно чекају долазак наставника.
Уколико је реч о учионицама које откључава наставник  или друго лице ангажовано у Школи, ученици у реду и мирно чекају наставника испред учионице.
По доласку наставника улазе у учионицу, седају на своја места и припремају се за почетак часа.
За време трајања часова у просторијама и објекту школе сви ученици и запослени дужни су да обезбеде ред и мир.
Својевољно напуштање часа сматраће се дисциплинским прекршајем и повлачи одговорност ученика.
На степеништима и ходницима проводе само потребно време – када мењају учионицу или излазе из школе.
 
                                                            Члан 22.
Ако предметни наставник касни на час, ученици морају бити тихи и сачекати наставника, не ометајући наставу у суседним одељењима
Ако предметни наставник касни више од 15 минута од почетка часа, редар је обавезан обратити се педагогу или директору школе, ако њих нема , секретару или неком од наставника. За то време – до доласка наставника или његовог заменика , ученици остају у учионици и у миру се припремају за час.
 
Члан 23.
Ако ученик закасни на час, не сме се задржавати у ходницима, санитарним просторијама и просторијама школске зграде, већ одмах улази у учионицу или другу просторију у којој се изводи настава његовог одељења.
После јављања наставнику и давања обавештења о разлогу кашњења, по одобрењу наставника ученик одлази на своје место, при чему не сме узнемиравати остале ученике, већ ће се одмах укључити у праћење наставе, а уколико му је потребно објашњење у вези са наставом, обратиће се наставнику.
 
Члан 24.
По завршетку школских обавеза, ученици у реду и мирно излазе из Школе.
 
Правила облачења
 
Члан 25.
Ученик је дужан  да у школу долази пристојно и прикладно одевен за радне активности.
Неприкладном одећом за укенике/ице сматрају се:
  • непримерено кратке сукње, чија је дужина краћа од „шаке“ изнад колена
  • мајица са  великим деколтеом или танким бретелама
  • изразито кратке и провидне мајице које не покривају стомак или леђа
  • исцепане фармерице са великим отворима  где се види нога
  • шорц
  • одеће са навијачким или политичким обележјима
  • одеће са увредљивим натписима или сликама
  • капе, качкета и капуљача  за време наставе и у школској згради
  • јапанке и папуче
 
Сматра се да су ученици неприкладно одевени ако у Школу долазе у неком од горе наведених одевних предмета
Ученице у Школу не могу да долазе са шминком, офарбаном косом или налакираним и надограђеним ноктима
Сви ученици морају да воде рачуна о личној хигијени.
У Школи није дозвољено ученику да долази са пирсингом било које врсте
Ученик мора да има посебне патике за улазак у фискултурну салу и одговарајућу опрему за физичко васпитање.
Уколико ученик дође у школу неприкладно одевен  предметни наставник у сарадњи са  одељенским старешином,  може да га врати кући, осим са часа када се врши писмена провера знања. Ученик је дужан да се пристојно обуче и да се одмах врати у школу. Уколико се не врати прикладно одевен, ученик добија неоправдан изостанак за часове са којих одсуствује.
Непоштовање правила облачења и личне хигијене представља повреду обавзе ученика.
                                                Члан 26.
Непримерним понашањем ученика подразумева се:
1)седење и лежање по поду, столовима и  степеницама у трпезарији, кабинетима и  холу школе
2)гађање ужином, пластичним флашама и другим предметима
3)уношење сладоледа, семенки у просторије школе;
4)бацање жвака по подовима и лепњење истих по школском инвентару;
5)шарање по зидовима и школском намештају;
6)излажење са часова без дозволе наставника;
7)увођење животиња у просторије школе;
8)конзумирање хране на часу;
9)остављање смећа по школи;
10)увођење трећих лица у школу и на наставу без дозволе;
11)злоупотреба пиротехничких средстава;
12)непотребно задржавање по ходницима школе и прављење буке;
13)употреба непристојног речника (псовање);
 
                                                            Члан 27.
Уколико ученик својим понашањем омета рад на часу, предметни наставник је обавезан опоменути ученика,а ако се исти и даље неодоговорно понаша, уписује га у напомени у електонски дневник.
                                               
 
 
 
                                                           Члан 28.
Одељењски стрешина има право да направи распоред седења ученика у учионици, ако сматра да ће то допринети бољем и ефикаснијем раду одељења као целине. Исто то може урадити и предметни анставник.
Ученику није дозвољено мењање места без одобрења одељењског старешине или наствника.
 
Међусобни односи у школи
Члан 29.
Односи међу ученицима треба да буду засновани на међусобној сарадњи, разумевању и помоћи, другарству, пријатељству, уважавању и поштовању личности и пристојном
опхођењу.
Ученици не смеју да коментаришу рад и понашање ддругих ученика, да се подсмевају, омаловажавају или на било који други начин дискриминишу другог ученика.
Најстроже је забрањено физичко обрачунавање и самовољно решавање међусобних сукоба у објекту и простору школе.
Међусобне неспоразуме и сукобе ученици решавају у оквиру одељењске заједнице, уз посредовање одељењског старешине,  педагога или дежурног наставника.
Ученици су у обавези да се пристојно понашају према наставницима и осталим запосленим, у школи као и за време посета и остваривања других облика образовно-васпитне активности ван школе.
Ученици не смеју да коментаришу рад или понашање наставника или других запослених у Школе, сем на одељењским састанцима са својим одељењским старешином или у личном разговору са одељењским старешином, директором или педагогом, када своје примедбе могу изнети само на начин да не вређају достојанство и личност наставника или других запослнеих.
Међусобне неспоразуме  и сукобе ученика и наставника решава директор школе у сарадњи са школским педагогом.
 
Члан 30.
Ученику је у школи забрањено:
  • ометање извођења наставе или других облика образовно-васпитног рада
  • непримерено понашање, дефинисано овим правилима у члану 26.
  • да употребљава  и носи  мобилни уређај на супротан начин утврђен  овим Правилима.
  • Да користи цигарете, алкохол или енергетска пића у школском простору
  • недолично понашање према другим ученицима, наставницима, стручним сарадницима и другим запосленим у Школи;
  • изазивање нереда у школском простору: трчање, лупање вратима, - бацање предмете кроз прозор учионице , нагињање преко прозора,  прављење буке и довикивање, бацање петарди, прскање и поливање водом и осталим течностима, као ни остали видови недоличног понашања)
  • непоштовање одлука надлежних органа Школе и непридржавање одредби Правила понашања;
  • необавештавање родитеља о резултатима учења и владања и непреношење порука одељењског старешине, других наставника и стручних сарадника
  •  недавање на увид родитељу, односно другом законском заступнику, ђачку књижицу у коју одељењски старешина уноси обавештења, успех, васпитно-дисциплинску меру и друго,
  •   оштећење школске зграде, просторија, инвентара, инсталација и прибора запослених у Школи;
  •  оштећење или уништење личних ствари и прибора других ученика, наставника и других запослених у Школи;
  • самовољно напуштање наставе и других облика образовно-васпитног рада пре завршетка рада;
  • неоправдано задржавање и стварање нереда у ходницима и другим просторијама Школе;
-злоупотреба лекарског оправдања;
- за време малих одмора који тају 5 минута напушта Школу
- нарушавање естетског изгледа школе и школског дворишта; (бацање отпадака, уништавање саксија и садница, писање по зидовима, школском намештају, опреми, училима и сл);
- учестало неоправдано закашњавање на часове, напуштање часа или другог облика образовно-васпитног рада, без одобрења наставника или стручног сарадника,
- недисциплиновано понашање у учионици и другим просторијама школе за време трајања наставе, испита, као и на другим облицима образовно- васпитног рада у оквиру спортских, културних или других активности,
- непоштовање правила облачења
- злоупотреба лекарског оправдања
 
Ученик чини повреду обавезе уколико не поступа у складу са ставом 1. овог члана.
Ученик подлеже дисциплинској и материјалној одговорности, што је дефинисано посебним правилником Школе.
             
                                                               Члан 31.
Мобилни уређаји морају бити искључени док су ученици у Школи   и морају бити искључиво у ђачкој торби ученика
Уколико наставник   уочи  мобилни  уређај (телефон, сат смарт и слично) код ученика,  захтеваће  од ученика да му преда уређај , који ће у најскоријем времену, уз попуњен образац за примопредају уређаја,    однети  директору,  педагогу или секретару школе.
Уколико други запослени у Школи уочи мобилни уређај код ученика,  обавештава о томе дежурног наставника, који даље поступа на начин описан у претходном ставу овог члана.
 Ученик је обавезан да на захтев  наставника, истом преда уређај
            Уређај  ће бити   привремено  одложен у школски сеф, где ће стајати до доласка родитеља , односно другог законског заступника ученика. Одељењски старешина обавештава родитеља, дносно другог законског заступника да је њиховом детету, због повреде обавезе,  привремено одузет мобилни уређај и да је одложен у школски сеф ради чувања, и да исти могу преузети, истог дана,  између 13:00  и 15:00 часова у канцеларији секретара школе, уз сачињавање писмене белешке.
ДРУГИ  пут, због уочавања одузет мобилни уређај  од истог ученика,  стоји у школском сефу минимум 72 сата, односно до доласка родитеља, односно другог законског заступника , коме  се  предаје  уз писмену  забелешку.
Уколико се код истог ученика ТРЕЋИ  пут, деси  уочавање мобилног уређаја, тада се мобилни уређај одузима до краја наставне године, уз могућност узимања картице из уређаја.
                                                            Члан 32.
Забрањена је било какава претња ученику, запосленом или Школи коришћењем телефона, мобилног телефона , друштвених мрежа или електронске поште.
Забрањено је без сагласности ученика или запосленог у Школи снимати мобилним телфоном или камерама фотографије или видео материјале накојима су уечници и запослени у Школи.
Забрањено је медијске садржаје , без сагласности свих актера медијског садржаја стављати на интернет или размењивати мобилним телефонима
 
 
Правдање изостанака
                                                          Члан 33.
Ученици могу да изостану из школе само у оправданим случајевима.
Одељењски старешина води рачуна да ученик редовно похађа наставу.
Одељењски старешина је дужан да обавести родитеља, односно старатеља ученика који нередовно похађа или је престао да похађа наставу, најкасније два дана од дана престанка похађања наставе.
 
Обавештење се шаље препорученом поштом са повратницом а изузетно путем телеграма.
Ако родитељ, односно старатељ по пријему овог обавештења не обезбеди да у року од три дана ученик настави редовно да похађа наставу, школа подноси захтев за покретање прекршајног поступка према родитељу.
Ради спровођења одредби става 4. овог члана, одељењски старешина је дужан да  педагогу  школе писаним путем да податке о ученику који нередовно похађа наставу или је престао да похађа наставу, да наведе податке о ученику, родитељу односно старатељу, од када ученик  не долази у школу и шта је школа предузела.
 
Члан 34.
Ученик, родитељ, односно други законски заступник ученика дужан је да у року од осам дана правда изостанак ученика и доставља потпуне и тачне контакт информације. Изостанци ученика који се у том року не оправдају, евидентирају се као неоправдани изостанци.
Изостанак ученика правда се лекарским оправдањем школског односно изабраног лекара, потврдом спортског клуба и слично или оправдањем родитеља односно старатеља. Родитељ може у писаној форми правдати изостанке ученика до три дана у полугодишту, а која нису повезана.
Изостајање ученика ради учешћа у различитим видовима спортских, културних или научних активности (радионица, семинара, културно-уметничких манифестација, као и спортских обавеза – припрема за такмичење или такмичење – до три дана правда одељењски старешина уз писану молбу родитеља који уз молбу доставља оправдање спортског клуба или друштва које ангажује ученика.
 
Члан 35.
Одељењски старешина одобрава ученицима одсуство са наставе до три радна дана.
Директор школе одобрава одсуство са наставе ученицима до 10 дана.
Наставничко веће одобрава одсуства са наставе ученицима преко 10 радних дана непрекидно.
 
Члан 36.
Свака злоупотреба или подношење нелегалног уверења, оправдања и другог документа од стране ученика повлачи дисциплинску одговорност ученика, а ако у томе учествује родитељ или здравствена установа, школа ће обавестити руководство установе и подснети захтев за покретање прекршајног поступка према родитељу
 
 
Одговорност ученика
 
 
                                                            Члан 37.
Према ученику који врши повреду правила понашања у школи или не поштује одлуке директора и органа школе, неоправдано изостане са пет часова, односно који својим понашањем угрожава друге у остваривању њихових права, школа ће, уз учешће родитеља, појачати васпитни рад активностима у оквиру одељењске заједнице, стручним радом одељењског старешине, педагога, психолога, посебних тимова, а када је то неопходно, сарађиваће са одговарајућим установама социјалне, односно здравствене заштите са циљем дефинисања и пружања подршке ученику у вези са променом његовог понашања.
 
 
Члан 38.
Ученик подлеже дисциплинској и материјалној одговорности, што  је у складу са Законом о основама система образовања и васпитања  детаљно дефинисано Правилником о дисциплинској и материјалној одговорности ученика Школе.
Правилником  о дисциплинској и материјалној одговорности ученика  уређују се права, обавезе и одговорност ученика,  правна заштита ученика, повреда обавеза ученика, васпитне и васпитно-дисциплинске мере, поступак утврђивања одговорности и изрицање мера, накнада материјалне штете.
 
 
 
Материјална одговорност ученика
 
Члан 39.
Ученик, односно његов родитељ, одговара за материјалну штету коју ученик нанесе Школи, намерно или из крајње непажње, у складу са законом.
У случају да ученик, односно његов родитељ, не надокнаде причињену штету, Школа покреће судски поступак за нак­наду штете.
 
Накнада материјалне штете нанете школи
 
Члан 40.
Ученик, односно његов родитељ одговара за материјалну штету коју ученик нанесе Школи намерно или крајњом непажњом, у складу са законом.
Поступак за утврђивање материјалне одговорности ученика покреће директор, а води комисија коју формира директор. Одељењски старешина је члан комисије.
Висина штете утврђује се на основу ценовника или књиговодствене вредности ствари, односно проценом вредности оштећене ствари.
Процену штете врши комисија.
За штету коју је проузроковало више ученика одговорност је солидарна уколико није могуће утврдити степен одговорности за штету сваког од ученика.
Директор доноси решење о материјалној одговорности ученика, висини штете и обавези ученика, односно његовог родитеља да штету надокнади у одређеном року, а на основу предлога комисије.
Накнада штете уплаћује се на жиро рачун Школе, односно предузећа којем је штета нанета.
Директор може донети одлуку о ослобођењу ученика, односно његовог родитеља, материјалне одговорности за штету, због тешке материјалне ситуације.
На решење директора о материјалној одговорности ученик, односно његов родитељ може изјавити жалбу Школском одбору, у року од 15 дана од дана пријема решења.
Школски одбор доноси одлуку у року од 15 дана од дана пријема жалбе.
Одлука Школског одбора је коначна.
 
IV ПРАВИЛА ПОНАШАЊА ЗАПОСЛЕНИХ  
 
Члан 41.
Запослени имају обавезу да својим радом и укупним понашањем доприносе развијању позитивне атмосфере у школи.
 
                      Члан 42.
Сви запослени су у обавези:
  1. да редовно и на време долазе на посао и евидентирају активности на порталу;
  2. да савесно и доследно обављају послове свог радног места, односно са описом послова у Правилику о систематизацији о оргнаизацији полсова;
  3. да благовремено обавештавају директора или секре­та­ра Школе о спречености за рад;
  4. да се уздржавају од радњи којима се крше права ученика и/или других лица;
  5. да се старају о остваривању права, обавеза и одговорности ученика и запослених;
  6. да пријављују директору или Школском одбору кршење права ученика и запослених;
  7. да долазе на посао прикладно одевени за време наставних и ненаставних активности током радног времена;
  8. да пре рада или током њега не узимају и не уносе алкохол, нити друга средства која утичу на способност за рад;
  9. да не пуше у просторијама Школе;
  10. да поштују радне обавезе прописане Законом о основама система образовања и васпитања;
  11. да поштују Закон о заштити становништва од изложености дуванском диму;
  12. да не уносе у Школу ни у школско двориште оружје или друга опасна сред­ства којима се могу угрозити живот и тело ученика, запослених и трећих лица или се може нанети материјална штета;
  13. да за време рада не користе мобилни телефон нити друга средства, у приватне сврхе,  којима се може омести процес рада, осим у случају када се претходно наведена средства користе за потребе рада и одвијања наставног процеса;
  14. да не оштећују имовину Школе, ученика, других запослених, родитеља ученика и трећих лица;
  15. да користе средства Школе и потрошни материјал само у службене сврхе;
  16. да не износе школску евиденцију, друга документа и средства Школе, нити потрошни материјал без одобрења директора или помоћника директора из простора Школе;
  17. да не врше неовлашћено снимање у објектима Школе;
  18. да контролишу и да се старају о томе да опрема и наставна средстава којe ученици користе у настави и ваннаставним активностима буде коришћена у складу са правилима и процедурама Школе;
  19. да савесно примењују принципе еколошке одрживости Школе и рационално користе енергију (да угасе светло кад напуштају радно место, искључе компјутере кад заврше радни дан, искључе пројекторе на крају наставног дана и сл.);
  20. да савесно и благовремено пружају информације и размењују их са колективом;
  21. да допринесе репутацији Школе одговорним понашањем током наставних и ненаставних активности;
  22. да остварују квалитетну комуникацију у колективу, са ученицима, родитељима и сарадницима.
                                                            Члан 43.
Додатно, сви наставници су у обавези:
  1. да на почетку часа електронски евидентирају час и одсутне ученике;
  2. да на време уписују часове, додатну и допунску наставу у све врсте дневника;
  3. да благовремено оцењују и уносе оцене у електронски дневник и школску документацију у складу са Правилником о оцењивању;
  4. да редовно подносе планове и извештаје у складу са школским календаром;
  5. да редовно посећују радне састанке и седнице запослених; 
  6. да се стручно усавршавају;
  7. да сарађују са осталим запосленима у Школи на пословима у вези са организацијом школских и ваншколских активности.
 
Члан 44.
Наставници и остали запослени Школе морају да држе до личне хигијене, као и чистоће своје одеће и обуће.
Уколико наставници и остали запослени Школе имају тетоважу на телу, потребно је да је прекрију одећом. Уколико наставници и остали запослени Школе имају украсни предмет на носу, језику, уснама или обрви, потребно је да га уклоне током радног времена.
 
Члан 45.
Неприкладном одећом за наставнике сматрају се:
  • непримерено кратке сукње или панталоне, чија је дужина краћа од „шаке” изнад колена;
  • блузе или мајице са великим деколтеом или танким бретелама;
  • изразито кратке или провидне блузе или мајице;
  • јапанке и папуче;
  • исцепане фармерке;
  • провидна или поцепана одећа;
  • пренаглашен накит;
  • капе и/или мараме на глави;
  • навијачка обележја.
Сматра се да су наставници неприкладно одевени ако у Школу долазе у неком од горепоменутих одевних предмета.
 
V  ПРАВИЛА ПОНАШАЊА РОДИТЕЉА ОДНОСНО ДРУГИХ ЗАКОНСКИХ ЗАСТУПНИКА УЧЕНИКА
 
 
Члан 46.
Школ очекује од родитеља, односно другогзаконског заступника:
  1. да редовно прати понашање, учење и успех свог детета, да прати да ли ученик похађа наставу односно редовно се информише о томе;
  2. родитељ има право да једном недељно посети одељењског старешину или предметног наставника;
  3. да на време у законом прописаном року правдају изостанке ученика;
  4. да родитељи не правдају ученицима изостанке без покрића или да лажно представљају разлоге изостајања ученика са настве – родитељи који обмањују наставнике дају лош пример својој деци и нека се не изненадеако им на исти начи једног дана узврате обмањивањем њихова деца – они су им пример за то,
  5. очекујемо да се родитељи укључе у све напоре Школе и да подрже Школу у жељи да њихова деца израсту у одговорне и образоване срећне младе људе;
  6. недопустива је и нећемо толерисати било коју врссту претње, притиска или уцене од стране родитеља;
  7. долазак родитеља код наставника на крају наставне године до половине маја (за осми разред) односно до почетка јуна месеца (за остале ученике) да добију све потребне информације. Сваки накнадни долазак после означеног рока значио би својеврсни притисак на наставника и њихов рад. могућ је долазак само ради правдања часова у том периоду;
  8. да се не мешају  у наачин оцењивања, доносе суд о томе да ли њихово дете зна и за коју оцену, јер наствници одговорно и професионално обављају свој посао наставника, зна се како се подноси жалба и приговор на оцену;
  9. да сарађује са одељењским старешином и предметним наставницима;
  10. редовно присуствује родитељским састанцима;
  11. да на позив органа Школе учествују у појачаном васпитном раду који се спроводи над учеником;
  12. доприноси остваривању планираних задатака Школе, побољшању услова живота и рада Школе;
  13. да учествују у раду органа Школе чији су чланови
  14. да редовно измирују уговорну обавезу плаћања  према Школи (екскурзија, ђачка ужина и сл.);
  15. да редовно проверава информације које Школа доставља писмено или у електронској верзији и сам сноси последице у случају да неко обавештење не прочита не време.
 
 
Члан 47.
Родитељу, односно другом законским заступнику   ученика или другом лицу које није родитељ или запослени у школи забрањено је:
  1. уношење оружја, оруђа и других средстава којима се могу нанети озледе, угрозити живот ученика и запослених, односно нанети штета имовини Школе;
  2. пушење у просторијама  Школе
  3. уношење, односно коришћење алкохола, опијата, наркотичког средства и других средстава са психоактивним дејством;
  4. да бораве неприкладно одевени у просторијама Школе (у кратким панталонама, бермудама, 3/4 панталонама, мајицама без рукава, мајицама које не покривају стомак, у провидној одећи, мини-сукњама, папучама или на други начин неприкладно одевени) и да својим начином одевања не изражавају своју политичку, верску или другу личну припадност;
  5. неовлашћено снимање у просторијама Школе и објектима у којима се обавља настава.
  6. Самовољно решава међусобне сукобе или сукобе ученика употребоморуја, оруђа и физичке силе;
  7. Вулгарним врши политичку пропаганду међу уечницима и запосленима у Школии непристојним речима комуницира са својим дететом, другим ученицима, радницима школе или трећим лицима;
 
 
Члан 48.
Родитељ, односно други законски заступник детета одговоран је:
1) за упис детета у предшколски припремни програм и упис детета у школу;
2) за редовно похађање наставе;
3) за редовно похађање припремне наставе;
4) да одмах, а најкасније у року од 48 сати од момента наступања
спречености ученика да присуствује настави о томе обавести школу;
5) да правда изостанке ученика, најкасније у року од осам дана од дана
престанка спречености ученика да присуствује настави одговарајућом
лекарском или другом релевантном документацијом;
6) да на позив школе узме активно учешће у свим облицима васпитног рада образовања и васпитања учињену од стране ученика;
8) за теже повреде обавезе ученика из члана 83. закона о основама система
образовања и васпитања;
9) да поштује правила установе.
 
Родитељ односно други законски заступник дужан је да надокнади материјалну штету коју ученик нанесе школи, намерно или из крајње непажње, у складу са законом.
Школа подноси захтев за покретање прекршајног поступка, односно кривичну пријаву ради утврђивања одговорности родитеља, односно другог законског заступника из разлога прописаних ставом 1. овог члана.
 
Члан 49.
Родитељи могу да долазе у школу код наставника, односно одељењског стрешине у време „отвореног дана школе“ или по заказаном сатанку, осим ако се ради о некој неодложној потреби, када могу доћи без посебне најаве
Наставници и стручни сарадници дужни су да родитељима ученика пруже потпуне информације које се односе на остваривање резултата  учења и владања ученика  , као и на остваривање права ученика у школи
Натавници и стручни сарадник дужни су да јавно истакну распоред пријема родитеља  - „Дан отворених врата“ – дан и време када примају родитеље и када су доступни за сарадњу.
            Наставник, односно одељески старешина може да закаже разговор и у друго време које одреди у складу са својим обавезама.
У контактима са наставницима, педгогом, директором или другим запосленим у школи, другим родитељима, односно законским заступницима ученика, родитељи, односно други законски заступници су дужни да се придржавају одредаба овог Правилника, поштују личност запослених и ученика и чувају углед школе.
 
Члан 50.
Родитељима није дозвољено да пресрећу наставника по ходницима Школе и да их узнемиравају за време одмора или рада у Школи.
Уколико родитељ дође код наставника или одељењског старешине на дан отворених врата , а претходно је већ наставник примио другог родитеља или други родитељ чека да буде примљен, одељењски старешина ће родитеље примати по редоследу доласка.
 
Члан 51.
Отворена врата за ученике осмог разреда наставници су дужни да држе закључно са 15.05.  текуће школске  године, а за ученике осталих разреда закључно са  01.06.
Након тога родитељи могу да остварују сарадњу и да долазе на отворена врата само код одељењског старешине ради правдања изостајања ученика и вршење увида у резултате рада ученика.
 
 
 
 
 
 
 
                                                                        Члан 52.
Школа може да прикупља финансијска средства од ученика само уз одлуку Савета родитеља и то за: обезбеђење књиг ау претплати, осигурање ученика, уине или добровољно учешће родитеља кроз „добровољни родитељски динар“, донације или спонзорство.
Да би се прикупљала средства од родитеља ученика потребно је дародитељи буду сагласни, односно средства се прикупљају на бази добровољности.
Школа не може да прикуппља друга финансијска средства од ученика без сагласности његовог родитеља, односно законског заступника,осим када се ради о материјалној штети којује ученик причинио Школи.
 
VI Правила понашања посетилаца
 
                                                                        Члан 53.
Лице које није  запослено у школи или није родитељ, односно други законски заступник ученика,  а није познато запосленима у школи, дужно је доказати свој идентитет, показивањем личне карте или друге личне исправе уз навођење  разлога своје посете.
  
Лица из става 1. овог члана упућују се код директора, секретара или педагога школе, уколико имају заказано или уколико се директор, секретар или педагог сагласе о пријему истог.
 
VII  ПРЕЛАЗНЕ И ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ
 
Члан 54.
 
Са одредбама ових Правила одељењске старешине су дужне упознати ученике и родитеље на почетку школске године, а запослене одмах по пријему у радни однос.
 
                                                                        Члан 55.
За спровођене Правила овлашћени су одељењске старешине, Наставничко веће и директор школе, а одговоран је директор школе.
 
Члан 56.
Ова правила ступају на снагу осмог дана од дана објављивања на огласној табли Школе.
 
Члан 57.
Ступањем на снагу ових правила престају да важе Правила понашања  у основној школи „Вук Караџић“ Бач бр.  117/1-2018  од  29.03.2018. године.
 
  
 
Председник Школског одбора:
       Тамара Милошевић, с.р.
 
 
Правилник објављен на огласној табли школе, дана 02.06.2023. године
Ступио на снагу 10.06.2023. године